Maldivler’in mercan balığı resifleri tehlikede

İklim değişikliğinin etkisiyle oluşan kuraklık, dominant, kırıcı kasırga kabilinden sivri gelgel olaylarının sıklığı ve şiddetinin artması, deniz seviyelerinin ve okyanuslardaki asit oranlarının yükselmesi ile buzulların erimesi kabil esbap, ekosistemleri zıt etkiliyor.

Malumat insanları, abuhava değişikliğinin yıkıcı etkilerini yer uzuv dökmek için averaj sıcaklıklardaki artışın uran öncesi döneme göre 1,5 dereceyle sınırlanması gerektiğini belirtiyor. Bu hedefin tutturulamaması durumunda ise deniz yaşamı amacıyla hayati önemdeki mercanlar yok cins.

Deniz ekosisteminin kestirmece yüzde 25’i, türlerin barınması, yuvalanması ve yumurtlaması üzere habitat meydana getiren mercan balığı resiflerinin etrafında oluşuyor.

Mercan resifleri, bahir ekosistemini sağlamlaştırmanın beraberinde fırtına ve yaka şeridi aşınmasından korunmayı sağlıyor.

Hint Okyanusu’nun ortasında, Hindistan ve Sri Lanka’nın güneybatısında meydan düz 26 atolün çevresindeki 1192 mercan adasından oluşan Maldivler Cumhuriyeti’ndeki mercan resiflerinin geleceği ise abuhava değişikliği dolayısıyla yıldırma altında.

Bahir suyu ısındığında, dokularında ateş parçası algleri dışarı atan resiflerin ağız ağıza beyazlamasıyla meydana mevrut “mercan ağarması”, Maldivler’deki mercan balığı kayalıklarının kısaca yüzdelik 60’ında enerjik oluyor. Ağarma, erdemli sayıda mercan balığı ölümüne kez açabiliyor.

Mercan resiflerine müteveccih tıpkı özge gözdağı ise Hint Okyanusu’nun maruz kaldığı plastik kirliliği oluyor. Plastikler, üstünü kapladıkları mercanları, çerağ, besin ve oksijenden yoksun bırakarak organizmalarının sayısını azaltıyor.

– “Şuursuz plastik kullanımı akarsu altındaki ekosisteme kötülük veriyor”

Maldivler’in Van’garu Adası’nda rehber dalgıçlık işleyen Alexander Davydov, yıllar içre haddinden fazla değişik balık türlerini, bahir kaplumbağalarını, yüzlerce vatozu ve mercan resiflerini gözlemlediğini söyledi.

Serencam yıllarda mercan balığı resiflerinde gözle görülür değiş olduğunu tamlayan Davydov, şöyle konuştu:

“Dalışlarda yanımda taşıdığım bire bir torbam var, seçkin tip atığı o torbada topluyorum. Tek dalışımdan çantam yersiz çıkmıyorum. Bu anlamda halkın bilinçlendirilmesi gerekiyor. Dünyanın ısınmasının en büyük nedenlerinden biri tüketim toplumu olmamız. Çevreyi ve dünyayı kirletiyoruz. Daha Çok herkesin bilinçlenmesi gerekiyor yoksa ilerleyici yıllarda daha fazla problemle karşı karşıya kalacağız.”

Bundan 30 yıl öncesinde bu büyüklüğünde pislik olmadığına dikkati calip Davydov, “Acun nüfusu arttıkça atıkların miktarı birlikte artıyor. Bunların çokları denize atılıyor. Yaptığımız dalışlarda makine lastiği, pet şişe kadar birçok atığa rastlıyoruz. Atılan yönetimi üzerine katiyetle ayrımsız şeyler yapılmalı. İnsanlarımız bilinçsizce plastik kullanıyor fakat bu plastikler akarsu altındaki ekosisteme zarar veriyor.” ifadelerini kullandı.

– İşletmeler önlemleri sıkılaştırıyor

Van’garu Adası’ndaki tıpkı otelin müdürü Marc Gussing, iklim değişikliğiyle savaşım ve plastik kirliliğini azaltmaya yönelik aldıkları önlemlere ilişkin, “Güneş panelleri kullanarak, plastik şişeleri kadeh şişelerle değiştirerek ve bahir suyunu temiz suya çevirerek tıpkısı kalın kafalı inkılap sağlamayı amaçlıyoruz. Bire Bir zamanda odalarımızda kullandığımız sabun, şampuan gibi malzemeleri ve onları içine koyduğumuz plastik poşetleri üstelik değiştiriyoruz. Yavaş Yavaş yemeden içmeden idraksiz dönüştürülmüş ürünler kullanmaya başlayacağız.” dedi.

Ada çevresinde akarsu altı temizliği yaptıklarını ancak bunun çokça tahakküm olduğunu vurgulayan Gussing, şunları kaydetti:

“Buraya çöplerin çoğu sürüklenerek ya de dalgalar cihetiyle haricen geliyor. Herhangi Bir kamer 25 kişiyle dalış yapıp belirlediğimiz noktaları temizliyoruz. Cezire etrafında yıpranmamış mercan balığı ekimleri dahi yapmaya başladık. Mercanların korunması için deniz biyologlarıyla icraat yapıyoruz. Mercan Balığı ekimleri ve mercanların korunması bizim için kocaman. Biz bu noktada geleceğimize envestisman yapıyoruz.”

Araştırma: Maldivlerin yüzdelik 80’i 2050’ye büyüklüğünde yaşanmaz hale gelebilir

Maldivler değil, burası Karadeniz

Bodrum plajlarına Maldivler’e dövmek üzere kuvars tozu döküldüğü kanıt edildi