Mutluyuz ama tahammülümüz namevcut!

Türk halkınının umumi mutluluk düzeyi 2001 soylu erki krizi ertesinde dal yapmıştı. Bu tarihte, mutlu olduğunu (haddinden fazla bahtiyar+az buçuk bahtiyar) söyleyenlerin oranı vakit kaybetmeden %59 idi. Serencam araştırmada ise, mutlu olanların oranı %77 yerine bulundu. Ayrıksı deyişle, 10 sene içre, kendisini bahtiyar hissedenlerin oranı 18 nokta artmış gözüküyor.
SALIM-SOL İDEOLOJİ
Türkiye Değerler Araştırması’nın başladığı 1990 yılından beri, bazen zigzaglar sözkonusu olsa da, Türk toplumunun ideolojik istikameti sağ. 2011 ise, kendisini siyasal yelpazenin sağında tanımlayanların yer faziletli noktası oldu. Bu umumi doğrultu, akse yıllarında az buçuk yalpalıyor ama, sonraları kökeninden yönünü buluyor.
“ÖTEKİ”NE TOLERANS
Farklı namına tanıdık gruplardan insanları yandaki adına istememenin ayrımsız tolerans göstergesi namına kullanılmasının tarihi 80 yıl kadar geriye gider. Bu göstergeyi ,önceki yerine Emory Bogardus “toplumsal vuzuh” ölçeğinin ayrımsız ögesi olarak kullandı. Değerler Araştırmaları‘nda bilcümle dünyada bu “bitişik rıza/istememe” sorusu soruluyor.
1990’dan bu yana, Türkiye’nin müsamaha üzerine alacağı etraflı bire bir küşayiş bulunduğunu gözlemliyoruz. Bütün araştırmalar, bu konuda toplumumuza çok fay bir aşama veriyor. İstenmeyen grupların sunu başında de, aslında 1990’dan beri yapılan bütün araştırmalarda olduğu gibi, eşcinseller geliyor.
2011 yılında da nitelik değişmiş değil. Ara Sıra grupların komşu namına istenmeme oranlarını şöyle bulduk:

Eşcinseller %84
AIDS’liler %74
Nikâhsız aktif çiftler %68
Tanrıya inanmayanlar %64
Islam Hukuku yanlıları %54
Hristiyanlar %48
Bambaşka tıpkısı dinden insanlar %39
Göçmenler, yabancı işçiler %39
Kızları şortla dolaşanlar %26
Oruç tutmayanlar %20
Sevmediği partiye oy verenler %17 
* Kendisini “bahtiyar” hissedenler (haddinden fazla + biraz bahtiyar toplamı) %77
* 10 üzerinden averaj “umumi kendisine hayattan memnuniyet” puanı 7.31
* Hükümete güvenenler (tamamen + biraz güvenenlerin toplamı) %61
* Orduya güvenenler (ağız ağıza + biraz güvenenlerin toplamı) %75
* Polise güvenenler (ağız ağıza + az buçuk güvenenlerin toplamı) %75
* Basına güvenenler (ağız ağıza + az buçuk güvenenlerin toplamı) %41
* Eksantrik tıpkı dinden insanlara güvenenler (ağız ağıza + az buçuk güvenenlerin toplamı) %38
* Apayrı milletten insanlara güvenenler (ağız ağıza + az buçuk güvenenlerin toplamı) %39
* İlk posta tanıştığı insanlara güvenenler (ağız ağıza + az buçuk güvenenlerin toplamı) %24
* “Bugün ülkemizde âdem haklarına büyük ölçüde korku gösteriliyor” diyenler %15
* “Bugün ülkemizde kayırıcı haklarına tek tevakki etmek gösterilmiyor” diyenler %16
* Kendisini “dindar” olarak tanımlayanların oranı % 81
* Oruç tuttuğunu söyleyenlerin oranı % 87
* Salat kıldığını söyleyenlerin oranı % 70
* Cehenneme inananların oranı % 97
* Sonuç kuran bayramında kurban kestiğini söyleyenlerin oranı %57
* Ramazanda, lokantaların iftara büyüklüğünde kapalı kalması gerektiğini düşünenler %44
* Kadının plajda mayo giymesinin hata olduğunu düşünenler % 61
* “Diyanet asıl kendisine özge dünyaya meal kazandırır” görüşüne katılanlar %79
* Tanrıya inanmayan politikacıları göreve müstahak bulmayanlar %55
* Idare görevlerinde dinibütün insanların bulunmasını müfit görenler %51
* Dine ve dini değerlere saldıran pusula ve yayınların yasaklanmasını isteyenler %63
* Toplama evlerine camiler kabil ibadethane statüsü verilmesini akilane bulanlar %58
* “Haber ile diyanet çelişirse, temas ant din doğrudur” görüşüne katılanlar %77
* Tek akla yatkın dinin öz dinleri olduğunu söyleyenler %79
* Nemli insanların sosyete üzerinde aynı dara dokuma ettiğini düşünenler %32
* Yaşlıların gereğinden aşkın politik güce topluluk olduğunu düşünenler %57
* Kendilerini mahallelerinde güvenlikli hissetmeyenler %17
* Asayiş üzere cebe yahut bıçak taşıdığını söyleyenler %8
* İşini kaybedip, yıpranmamış hareket bulamamaktan keder duyanlar %68
* Telefonlarının dinlenip, e-postalarının okunmasından bulut duyanlar %52
* Çocuklarına ongun bire bir yetişek sağlayamamaktan bulut duyanlar %76
* Gâh koşullarda, adaletin sağlanması üzere savaşın zorunlu olduğunu düşünenler %43
* Son aynı yıl ortamında, tam aşındırmak bulamadığını söyleyenler %15
* Evlerinde çepel makinesi bulunanlar %49
* Yazlık evi olanlar %7
* Evliliğin modası önceki bir gurur olduğunu düşünenler %8
* Nadir üstelik olsa, elektronik beyin kullananlar %53
* Beyana bakarak, ortalama ayvaz boyu 173.8 cm
* Beyana bakarak averaj eş boyu 163.5 cm
* Beyana bakarak sayı farkı erkek kilosu 75.95 kg
* Beyana göre sayı farkı eş kilosu 66.59 kg
* Sayı Farkı gövde kütle endeksi 25
* Sigara içmeyenlerin oranı %63

Araştırmanın verileri, 54 ilden rastlantısal namına seçilen 1,605 denekle yüzyüze görüşülerek toplanmıştır.

Share: