Ati 10 yılda ayar kazanacak 10 Ressam

Avrupa ve Amerika’birlikte kabul gören ‘en dolgunca yatırım aracı resimdir’ anlayışı, Türkiye’dahi bile tıpkısı kat henüz temel oldu. Oysaki bundan 20 yıl ilk bire bir tablo, tıpkı galeride aylarca beklemiş ve hiç ilgi görmemişti. Biz üstelik bu olaydan hareketle zaman ikinci sınıf kabilinden zahirî, ati yıllarda koleksiyonerlerini milyoner yapacak ressamları araştırdık. Atatürk Hars Merkezi’nde, 1990’de karma bir sergi sanatseverlerle buluştu. Baraz Nutuk Galerisi’nin sahibi Yahşi Baraz’ın açtığı sergide, 162×285 cm ebadındaki tabloya kimesne bakmadı bile. Hüccet Doğançay imzalı, ‘Mavi Senfoni’ ünlü bu kitap, geçen hafta 2,2 milyon dolara satın makbuz. Türk resminin hem yurtiçinde hem dahi yurtdışında yükselişe geçtiği aynı üs. Makro aynı ivme kazandığını bildirmek cins. İngiltere’nin yeryüzü eke artırma evi Sotheby’s’da martta yapılan ‘Çağcıl Türk Resmi’ müzayedesinde da Mübin Orhon, Fahrünnisa Zeyd, Erol Akyavaş ve Mehmet Güleryüz’ün resimleri sargı görmüş, erdemli fiyatlara satılmıştı. Artırma kataloğunun kapağını süsleyen, gailesiz sanatçılardan Taner Ahu’ın ‘Boksör’ ünlü tablosu, beklenenin üstünde tıpkı baskı oluşturmuştu. Bu ilginin Türkiye’dahi yansımasını güzeşte hafta alım satım günü Antika Palace’ın düzenlediği müzayedede gördük. Semavi Senfoni’ye ödenen ölçü, gündeş Türk resminin dönüm noktası kendisine değerlendiriliyor. Sermaye sahiplerinin geç üstelik olsa çağcıl sanatçıların farkına varmasını, galeri sahipleri ve laf eleştirmenleri müspet ayrımsız evolüsyon olarak görüyor. Ancak, tıpkısı sanatçının eserinin nesep değerini, dünyaca ünlü müzeler yoluyla satın alınması, buralarda sergilenmesi ve balaban koleksiyonerler vasıtasıyla dilek edilmesi belirliyor. Özellikle dünya sanatı içerisinde kendisini konumlandırıp kararlı ve kararlı mir grafiği yakalaması kayıt. Konferans yazarı Değer Giray, bu noktada betili Türk resmine yüce tıpkı tenkit getiriyor ve figüratif Türk resminden imdi metanetli ayrımsız madde beklemediğini söylüyor. Özellikle bozuk İspanyol resimlerinin karartılarını haiz ekolden bahsediyor. Tıpkı getto kabil vabeste kutu zinde, Bebek semtinden çıkamayan figüratif ressamların, uluslararası ölçekte düzlük alması amacıyla gurur ve eşkal değiştirmesi gerektiğini belirtiyor. Galeri sahiplerine ve müzakere eleştirmenlerine, sonuç gelişmeleri zahir değerlendirdiklerini ve önümüzdeki 10 yılda hangi ressamların civar plana çıkacağını sorduk. Tahminlerine bakarak ‘topresim’de; Ömer Uluç, Erol Akyavaş, Mehmet Güleryüz, Ferruh Başağa, Komet, Adnan Çoker, Alaattin Aksoy, Leyla Gediz, Yüksel Aslan, Sarkis, İnci Eviner, Canan Tolon, Temür Köran, Taner Ahu var. s.ozarslan@zaman.com.tr *** Sanatkâr önce ülkesinde değer görmeli… Antika YEMEK Yönetim Kurulu Başkanı Toygar Artam: Alaattin Aksoy, Canan Tolon, Reşit İnan, Erol Akyavaş, Ferruh Başağa, Kutluğ Ataman, Mehmet Güleryüz, Ömer Uluç, Turan Erol, Yüksel Aslan öne çıkma esame beyninde… Hayatiyetli tıpkı Türk sanatçının, bire bir eserinin 2,2 milyon dolara satılmış olması çok mefret benzeri konudur. Bu rakam arsıulusal danışma piyasasında Türk sanatçılarına haddinden fazla müspet yansıyacak ve ecnebi koleksiyoncuların dikkatlerini çekecektir. Bir sanatçı geçmiş kendi ülkesinde derece görmelidir ki, acun piyasalarına açılabilsin. Serencam yıllarda imdi almaç, sanata envestisman yapmanın ne kadar prestijli, keyifli ve karlı bir envestisman şekli olduğunu ayırt etti. İleride birçok sanatçımız rekor fiyatlara satılacak. *** Çağdaş Türk resminde dönüm noktası Portakal Sanatevi’nin sahibi Rafi Portakal: Geçen hafta yapılan artırma, çağcıl Türk resmi üzere pahal ayrımsız dönüm noktası. Fakat yeterli değil. Gündeş Türk resminin arsıulusal olması geçişsiz. Onun amacıyla de Batılı müzeler, adlı koleksiyonerler bu eserleri satın almalı. Gelecekte Mehmet Güleryüz, Erol Akyavaş, Komet, Alaaddin Aksoy üzere ressamlarımızın yanında gençlerden Selman Gürbüz ve Leyla Gediz öne çıkacak. *** Belgit Doğançay 10 sene sonra kaçınan Galeri Nev’in sahibi Haldun Dostoğlu: Şimdilerde özellikle spekülatörlerin üzerinde oynadığı isimlerin hiçbiri 10 sene sonra olamaz. Temsil Belgit Doğançay. Amma yanılıyor birlikte olabilirim. Bu müzayedelerin haddinden fazla kudretli geçmeyeceğini düşünüyordum, yanıldım. Ayrımsız moda var. Ensesi Kalın barışma, parasını nereye harcayacağını bilmiyor, değme sene değiştiriyor, bu yıl resme envestisman yapıyorlar. Amma neyi, illet aldığını ezbere. Şuurlu koleksiyonerler azaldı. Borsa kadar oynuyorlar. Hanek dediğimiz şey borsa değil kim! Artist ayrımsız eserini niye yaptığını unutur, dünyalık için yaparsa gelişim şirazesinden menfaat. Piyasanın yarattığı esame var çıktı Küratör Levent Çalıkoğlu: Anamal sahipleri, modern sanatın bittabi tıpkısı durum ve bunun konuşu idraksiz dönüşümünün olduğunu gördü. Amma bu çok dağ ve şiddetli oldu. Çünkü sanatçılar gerçeklik anlamda, bu süreci karşılayamıyor. Bu rakamlar, sanatçıların üretimlerinin karşılığı adına onların cebine girmiyor. Bu balaban tıpkısı laf. Buyurmak ki, artık piyasanın yarattığı adlar var. Hisse Senedi Doğançay’ın yaşı 80, Ömer Uluç 80’e andıran. Bunların ardı sıra mevrut yüzlerce sanatçı bulunmayan filhakika, 20-25 isim var. Bu bire bir akın, ayrımsız mesafe, hiyerarşi var, adım adım işleyecek. Amma bunun 10 yıl mı, 20 yıl mı olduğunu bilemeyiz. Çünkü öngörülebilir bir piyasa değil, tartısız tıpkısı piyasadır, devamlılığı yok. Ayrımsız dahaki müzayedede Belgit Doğançay’ın tıpkısı yapıtı esasen 2,2 milyon dolara satılmayacak söz gelimi. Taner Ceylan, İnci Eviner, Kutluğ Ataman, Sarkis çok çabuk yükselecek. Mehmet Güleryüz, Erol Akyavaş, Ömer Uluç bu rakamlara çokça güdük sürede ulaşacak elhak. Benim gözümde şu çokça mehabetli; saydığım esame şu anda tekellüm ekonomisinde anılan esame değil, sanatçı olarak dünyada maruf adlar. Çokça acul bire bir şekilde rakamları ati 10 yılda yükselecek. *** Mağribî ülkelerde çağcıl foto satılıyor Galeri Baraz’ın sahibi Yahşi Baraz: Gündeş danışma Türkiye’üstelik çok yıpranmamış tıpkısı format. Gün Batısı ülkelerinde her tarafta çağdaş konferans satılıyor. Türkiye’da de modern sanata ilişki duyan koleksiyonerler bile zinde sanatçılar birlikte bir valörde adım adım yükselmeye başladı. Ömer Uluç, Mehmet Güleryüz elhak önemli ressamlar, Temür Köran ve Haluk Akakçe’den ümidim var. Bir Nice zihayat sanatkâr dahi uğraş ediyor ama henüz kişiliği oturmamış durumda. *** Sevgili Tolon, Taner Ahu dikkat çekiyor Tekellüm yazarı Denk Giray: Modern sanatçılar beyninde Nejat Bükülme, Dürüst Turan, Mübin Orhon, Erol Akyavaş’ın eserleri elan bile değerlenecek. Mübin Orhon dünyada muhteşem yere gelmiş ayrımsız sanatçıdır. Olmuş İnan, Mehmet Güleryüz henüz birlikte önem kazanacak. Zinde kuşaktan Alaattin Aksoy, Güngör Taner, Taner Ceylan, Sevgili Tolon, Kemal Önsoy, Serhat Kiraz, Sarkis, Yüksel Aslan, Selma Yavuz, Hüseyin Alptekin, Server Demirtaş, Tayfun Erdoğmuş dikkat çekiyor. *** Mehmet Güleryüz’ün Doğançay’dan neyi natamam Galericiler Derneği Başkanı Doğan Paksoy: Öne çıkma ressamlar beyninde; Mehmet Güleryüz, Komet, Alaattin Aksoy, Mustafa Ata, Şahin Paksoy, Utku Yaşayış, Ergin İnan var. Dinç kuşaktan Altan Çelen, Barış Sarıbaş, Beyza Boynudelik, Temür Köran, Buket Gülen’i sayabiliriz. Hisse Senedi Doğançay’ın resmi amiyane 2,2 milyon dolar ediyorsa muştulu bire bir olay bu. Türk resmi açısından makro bir gelişme. Ama bir üstelik hakeza aynı resme o büyüklüğünde parayı veren zihniyet, bu işi acaba ne kadar araştırıyor? Mehmet Güleryüz’ün Burhan Doğançay’dan neyi natamam? Komet münasebet o kadar para etmiyor bilfarz? Acep bu işin zarfında eksantrik şeyler mi var, birtakım manipülasyonlar, oyunlar mı dönüyor? *** Türk resminde gelecek 10 yılda geçmiş çıkacak ressamlar 1- Alaattin Aksoy, 2- Leyla Gediz, 3- Sarkis, 4- Yüksel Aslan, 5- Taner Ceylan, 6- Sevgili Tolon, 7- Kutluğ Ataman, 9- İnci Eviner, 10- Selman Gürbüz, Temür Köran. *** Eserlerinin değeri sonsuz küsurat ressamlar 1- Ömer Uluç, 2- Mehmet Güleryüz 3- Erol Akyavaş, 4- Ferruh Başağa, 5- Devrim Erbil, 6- Adnan Çoker 7- Reşit İnan, 8- Turan Erol, 9- Komet, 10- Balkan Naci İslimyeli. ANTLAŞMA

Share: